Heli Veijola
13.11.2020
Korona-kouluajan tuokiokuvia
Minulta on kysytty, että miten se kouluarki nyt sujuu korona-ajan lähiopetuksessa. Korona-aikana koululle eivät saa ulkopuoliset tulla, joten kerronpa teille nyt kuulumisia.
Kun kirjoitan tätä 12.11.2020, voin sanoa, ja henkilökunnastakin annettiin lupa sanoa, että tähän asti kaikki on mennyt paremmin kuin uskalsin ja uskalsimme toivoakaan. Tilanne tietenkin elää koko ajan, mutta sitä silmällä pitäen olemme varautuneet tekemään arkeemme muutoksia hyvin nopeasti.
Olemme kaikki, henkilökunta ja oppilaat, joka päivä kiitollisia siitä, että saamme tulla tänne koululle tekemään työtämme, vaikka olemme päivä päivän jälkeen “pottukattilassa” eli joka päivä omallekin koululle kokoontuu yli kaksisataa ihmistä. Kevään etäkouluajan, ja varsinkin lähi- ja etäkoulukombon kokeneet selvisivät ja oppivat paljon uudessa tilanteessa, mutta raskasta se oli. Koulun rehtorina kiitän sydämessäni joka päivä henkilökuntaa, joka koko tämän ajan on pysynyt sitoutuneena, rauhallisena ja toiveikkaana, hoitanut ammattitaidolla ja ammatillisella otteella työtään. Samoin kun lämpimät ajatukset lähtevät oppilaidemme koteihin niin kevään etäkouluajan kuin syksynkin yhteistyöstä.
Kemin kouluilla on hyvin samanlaiset raamit sille, miten koulupäivän kokonaisvaltaisesta hygieenisyydestä ja turvallisuudesta huolehditaan, tästä me koulujen rehtorit olemme yhteistyössä koettaneet parhaamme mukaan pitää huolta. Sen kulmakivi on, että koulun kaikki aikuiset sitoutuvat seuraamaan ja ohjaamaan oppilaita niillä ohjeilla, jotka tähän asiaan vaikuttavat. Ja kyllähän se tarkoittaa sitä, että papukaijamaisesti asiaa on toistettava, muistuteltava tämän tästä. Koululta napatut tuokiokuvat porisevat omalla kielellään tätä asiaa:
Sen voin kertoa, että käsiä pestään ja desinfioidaan joka käänteessä. Siihen on tietoisesti varattu aikaa.
Uusi normaali käsienpesuarkemme muistuttaa mielestäni hyvin paljon sitä arkea, jota sain kokea nuorena opettajana, kun 1991 aloitin silloisella Keskuskoululla. Pulpetit ovat luokassa mahdollisimman väljissä riveissä. Ruokailu on suunniteltu hyvässä yhteistyössä ruokapalvelun ja keittolan väen kanssa. Viisi luokkaa ruokailee päivittäin omassa luokassaan, kuin silloin ennen. Ruokasaliin tulee näin tilaa. Ainoa ero on, että kirjotun vohvelikankaan tilalla on muovinen tarjotin. Ruokapöytien puhtauden varmistavat niin tärkeät siistijämme, joita ilman muuten emme voisi olla koululla. Puhtaus on perusta.
Jos jokin on ollut haastavaakin haastavampaa, niin se, että saadaan eläväiset ja kavereitaan yli kaiken kaipaavat oppilaat pitämään turvavälejä. Väljyyttä ja turvaväliä onkin luotu käytänteillä. Luokat toimivat itsekseen, omassa kuplassaan, kuten me asian täällä ilmaisemme. Jokainen käyttää vain omia välineitään, säilytysratkaisu on askarreltu itse.
Joka luokalla on oma wc. Tässä kohtaa niistä suuri kiitos ex-kaupunginarkkitehti Hannu Paakkolanvaaralle, joka istui tovin jos toisenkin peruskorjausta suunnitellessaan koulun käytävillä tuumaamassa, että mihinkäs kaikki wc:t saadaan vanhassa arvokivirakennuksessa soviteltua.
Välitunnit luokat touhuavat pihalla eri välituntisektoreilla, jotka on piirretty koulun pihakarttaan ja myös itse pihalle. Tästä kiitos tilapalvelun väelle ja eritoten omalle kiinteistönhoitajallemme Joukolle.
Joustavuus ja asioiden toteuttaminen “ulkona pahvilaatikosta” on taito, josta on kiittäminen pakkoa. Etäyhteys asioihin otetaan luonnollisena vaihtoehtona niin oppilaspalaverissa, vanhempainillassa, henkilökunnan kokouksessa, koulun yhteisissä juhlissa ja aamunavauksissa. Jos oppilas tai opettaja ei pääse paikan päälle luokkaan, ollaan tunnilla mukana etäyhteydellä.
Kouluarki, oli se sitten tavallista tai korona-aikaa, on kuitenkin parhaimmillaan sitä lapsen ja nuoren parasta aikaa. Koulussa on mielekästä tekemistä. Ja ne kaverit, jotka menevät kaiken edelle. Luokkatyössä keskitymme perusasioihin, mutta tietenkin käsittelemme joka päivä oppilaiden ikä- ja kehitystasolle sopivalla tavalla tunteita ja asioita, jotka kumpuavat tästä hetkestä.
Kun tämä blogi ilmestyy, on perjantai ja 13. päivä. Koulusta torstai-iltapäivällä lähtiessään opettaja on desinfioinut tietokoneet ja kotona keittää vielä suojamaskinsa seuraavaksi päiväksi.
Ja veikkaan, että tänäänkin arki sujuu. Sujuva arki on muuten meidän Kemin kaupunkistrategiamme yksi keskeisimmistä asioista. Sujuva ei tarkoita sitä, että sovimme jotain ja jämähdämme, tai että kaikki sujuu aina hienosti, kuten siellä kuuluisassa Strömssöössä. Ei. Sujuva on sitä, että meillä on selkeä struktuuri, rakenne toiminnalle, ja sen sylissä voimme olla joustavia ja luovia, oppia hyvällä mielellä. Sujuva arki on yhdessä sovitun ja yhteisen tahdon asia.