10.6.2020
Kesäkuusta alkaen kaupungin maksumuistutukset on lähettänyt Sarastia Kuntaperintä
Kemin kaupunki ulkoisti perinnän yli kymmenen vuotta sitten. Kuntien omistaman, kotimaisen Sarastia Kuntaperinnän (entinen Taitoa Kuntaperintä) perintäpalvelujen käyttöön kaupunki siirtyi vuonna 2017.
Kesäkuusta alkaen kaupunki on laajentanut Kuntaperinnän palvelujen käyttöä. Nyt Kuntaperintä hoitaa myös maksumuistutusten lähettämisen. Tämän kaupunki hoiti aiemmin itse.
Vuosittain kaupunki lähettää 60 000–65 000 laskua ja 6 200–6 800 maksumuistutusta. Nopea perintä on kunnan ja asukkaiden etu.
Kuntaperintä vastaa maksuvalvonnan ja perinnän palveluista kokonaisuutena, johon sisältyvät maksumuistutukset, vapaaehtoinen ja oikeudellinen perintä sekä jälkiperintä. Näin perintä sujuu ilman katkoksia tehokkaasti ja ammattitaitoisesti. Muutos palvelee myös asiakkaita, koska esimerkiksi tilapäiset maksukyvyn heikentymiset voidaan ottaa huomioon aiempaa paremmin.
Muutoksesta ei aiheudu kaupungille lisäkuluja. Työajan resursseja vapautuu muihin kuntalaisten palveluihin.
Kuntaperinnän yhteyshenkilöt ovat tavoitettavissa puhelimitse, sähköpostilla tai verkkopalvelussa. Verkkopalvelussa osoitteessa oma.sarastiaperinta.fi asiakas voi tarkastella laskujaan, maksaa velan, ehdottaa maksusopimusta tai lähettää viestin Kuntaperinnälle. Asiakas kirjautuu palveluun pankkitunnuksilla.
Sarastia Kuntaperinnän asiakaspalvelu:
Puhelin 020 6399 420
Verkkopalvelu oma.sarastiaperinta.fi
Sähköposti asta.perinta@sarastia.fi