24.9.2021

Silver Economy kemiläisille + 50-vuotiaille

”Mikä ihmeen Silver Economy?” Tähän kysymykseen hanketyöntekijä Anne Oikarinen törmäsi monta kertaa, kun Silver Economy Kemi -valmisteluhanke polkaistiin käyntiin syyskuussa 2020.

Ensimmäistä kertaa historiassa vanhempien ikäluokkien, 50–70-vuotiaiden osuus väestöstä on suurempi kuin muiden ikäluokkien. Silver Economy käsite kuvaa taloutta, joka keskittyy yli 50-vuotiaisiin.

Maailman mittakaavassa ”Hopeatalouden” koko on arviolta 3,7 biljoonaa euroa. Se on miljoona miljoonaa eli 12-nollainen luku. Ja, tämä talous kasvaa jatkuvasti. Sen odotetaan tuottavan Eurooppaan yli 5,7 biljoonaa euroa vuoteen 2025 mennessä.

Kemissä havahduttiin tähän. Niinpä tämän ajatuksen kanssa lähestyttiin yrityksiä, joiden elinvoimaisuutta ja kilpailukykyä haluttiin parantaa.

“Haluttiin, että yrittäjät huomaisivat tämän ikäluokan potentiaalin kuluttajina, joilla on aikaa, rahaa ja toimintakykyä tarttua monenmoisiin tuotteisiin ja palveluihin”, sanoo Anne Oikarinen. Ja, jatkaa, että 65-vuotiaiden määrä kaksinkertaistuu seuraavan kahdenkymmenen vuoden aikana ja tutkimusten mukaan tässä iässä suomalaiset ovat varakkaimmillaan.

Silver Economy Kemi -valmisteluhanke

“Onko yrittäjillä varaa olla huomioimatta tätä asiakasryhmää?” Oikarinen ihmettelee.

Hankkeen lähtökohtana oli selvittää kemiläisten yli 54-vuotiaiden tarpeita, tottumuksia ja kiinnostuksen kohteita liittyen paikallisiin palveluihin ja tuotteisiin. Haluttiin selvittää, millainen kuluttajaryhmä on kemiläinen ”silver kansa”?

Anne Oikarinen kertoo, että kyselyn tuloksia käytettiin pohjana ja tietolähteenä kemiläisille yrittäjille suunnatuissa työpajoissa, joita järjestettiin keväällä 2021. Yrittäjät tavoitettiin pääsääntöisesti vierailemalla heidän yrityksissään. Vierailun yhteydessä jaettiin tietoa Silver Economy -teemasta ja sen mahdollisuuksista pk-yrityksille.

Järjestettyihin työpajoihin otti osaa yhteensä 39 osallistujaa. Työpajoissa työstettiin asiantuntijan johdolla markkinointikeinoja ja uusia palveluja ikääntyville kemiläisille.

“Yrittäjät kehittävät edelleen uudenlaisia markkinointitoimenpiteitä, joissa silver ikäryhmä huomioidaan aivan uudessa valossa”, kertoo Oikarinen.

Tulokset ohjelmista, kyselystä ja työpajoista kootaan yhteen, ja loppuraportti julkaistaan syksyn aikana.

Lue aiheesta lisää: