Digituki

Kirjasto tarjoaa digitukea keskiviikkoisin kello 12–14 ilman ajanvarausta jonotusperiaatteella. Mikäli
palveluun on jonoa, opastukseen käytettävä aika on korkeintaan 30 minuuttia asiakasta kohden.

Digituki on tukea arjen digipulmiin. Tarjoamme tukea omalla taitotasollamme tietotekniikan
aktiivikäyttäjinä. Toiminnassa noudatetaan valtakunnallista digituen eettistä ohjeistusta

Digituessa voit saada seuraavaa apua:

  • tietokoneen, tabletin ja älypuhelimen käyttö
  • ohjelmien, sovellusten ja internetin käyttö sekä tiedon etsiminen
  • kirjaston verkkopalveluiden ja e-aineistojen käyttö
  • sosiaalisen median ja sähköpostin käyttö
  • sähköisen asioinnin verkkopalveluiden käyttö yleisesti

Huomioi digituessa seuraavat asiat:

  • henkilökunnalla on vaitiolovelvollisuus
  • digiohjaus on yhteinen oppimistilanne ja tavoitteena on, että asiakas voi jatkossa käyttää laitetta itsenäisesti
  • laitteiden huolto, asennukset ja vastaavat toiminnot eivät kuulu digituen piiriin
  • laskujen maksu sekä muut toisen puolesta tehtävä taloudellisen tappion riskin tapahtumat eivät kuulu digituen piiriin
  • asiakas kirjautuu itse palveluun
  • asiakas ymmärtää, että henkilökunta voi nähdä henkilökohtaisia tietoja
  • asiakas ymmärtää, että henkilökunta ei voi auttaa kaikissa ongelmissa

Kaukopalvelu

Kaukopalvelu on kirjastojen välistä toimintaa, ja sen avulla voit hyödyntää
koko kirjastoverkkoa. Jos etsimääsi aineistoa ei ole saatavilla missään Lapin
kirjastoista, se voidaan tilata muualta kaukopalvelun kautta.

Kaukolainat ovat maksullisia ja hinta määräytyy lähettävän kirjaston mukaan.
Maksu peritään kaukolainaa noudettaessa.

Kun kaukolainaksi tilaamasi aineisto saapuu kirjastoon, saat siitä ilmoituksen
puhelimitse tai sähköpostitse.

Kaukolainoissa noudatetaan lähetettävien kirjastojen ehtoja ja laina-aikoja.
Kaikkea materiaalia ei välttämättä anneta kaukolainaksi ja joskus lainat saa
vain lukusalikäyttöön.

Kaukolainat palautetaan aina tilaajakirjaston kautta. Myös uusintapyynnöt tehdään
kaukopalvelun kautta.

Kaukopalvelutilauksen voit tehdä kirjaston kaukopalvelun kautta puhelimitse,
sähköpostilla tai paikan päällä kirjastolla.

Kirjakassi

Kirjakassi on maksuton palvelu, joka on tarkoitettu henkilöille, joilla ei esimerkiksi
iän, sairauden tai vamman vuoksi ole mahdollisuutta asioida kirjastossa itse.

Kirjaston henkilökunta kerää ja pakkaa valmiiksi kassillisen aineistoja omien
toiveidesi mukaan. Toiveidesi huomioimiseksi toteutamme aluksi haastattelun,
jossa voit tarkemmin kertoa mieltymyksistäsi.

Kassiin voidaan laittaa kaikkia kirjaston lainattavissa olevia aineistoja, kuten
kirjoja, äänikirjoja, lehtiä, musiikkia tai elokuvia.

Kassin sinulle toimittaa valtuuttamasi yhteyshenkilö, esimerkiksi omainen tai kotipalvelu.

Jos haluat Kirjakassi-palvelun asiakkaaksi tai kaipaat lisätietoja, ota
yhteyttä kirjaston henkilökuntaan.

Tapahtumat

Kirjasto järjestää erilaisia tapahtumia sekä itsenäisesti että yhteistyössä
muiden toimijoiden kanssa.

Kirjaston tapahtumista tiedotamme Lounais-Lapissa Kemin Meillä tapahtuu
-yhteismainoksessa, kirjastonsosiaalisen median kanavissa sekä kaupungin
tapahtumakalenterissa.

Tilattavat palvelut

Kirjasto tarjoaa ryhmille heidän tarpeisiinsa räätälöityjä esittelyjä, opastuksia ja
vinkkauksia sekä kirjastossa että sen ulkopuolella.

Ryhmätilaisuuksia tarjotaan kaikenikäisille lapsille ja nuorille sekä aikuisryhmille.

Tarvitsetteko kirjastonkäytön tai tiedonhaun opastusta, kaipaatteko
kirjavinkkausta tietystä aiheesta tai haluatteko kirjaston mukaan tapahtumaanne?

Ota yhteyttä kirjastoon niin voimme yhdessä suunnitella ryhmällesi sopivan
tilaisuuden toiveidenne ja tarpeidenne mukaisesti!

Muistathan varata ajan hyvissä ajoin. Varaukset ja mahdolliset lisätiedustelut
kirjaston tietopalvelun kautta.