Käytännön taidot ja oma tuottaminen
Opetuksessa tutustutaan erilaisiin tieto- ja viestintäteknologisiin välineisiin, palveluihin ja peleihin. Tieto- ja viestintäteknologian avulla tuetaan lasten vuorovaikutustaitoja, oppimisen taitoja sekä vähitellen kehittyvää kirjoitus- ja lukutaitoa. Mahdollisuudet kokeilla ja tuottaa itse edistävät lasten luovan ajattelun ja yhteistoiminnan taitoja. Lapsia ohjataan omaksumaan turvallisia ja ergonomisia käyttötaitoja
TUOTTAMINEN, TASO 1
- Harjoitellaan kirjoittamista.
- Tuotetaan tekstejä laajan tekstikäsityksen mukaisesti.
- Tehdään leikillisiä animaatioita.
TUOTTAMINEN, TASO 2
- Tuotetaan ja tulkitaan viestejä digitaalisissa ympäristöissä.
- Käsitellään kuvia ja videoita monipuolisesti leikillisesti ja kokeillen.
TUOTTAMINEN, TASO 3
Koulutyössä harjoitellaan laitteiden, ohjelmistojen ja palveluiden käyttöä ja opetellaan niiden keskeisiä käyttö- ja toimintaperiaatteita. Samoin harjoitellaan näppäintaitoja sekä muita tekstin tuottamisen ja käsittelyn perustaitoja. Oppilaat saavat ja jakavat keskenään kokemuksia digitaalisen median parissa työskentelystä sekä ikäkaudelle sopivasta ohjelmoinnista. Pelillisyyttä hyödynnetään oppimisen edistäjänä.
TUOTTAMINEN, TASO 1
- Oppilas harjoittelee tuottamaan tekstiä digitaalisessa ympäristössä (monimuotoiset tekstit).
- Oppilas osaa ohjatusti käyttää digitaalisen tuottamisen ympäristöjä.
- Oppilas osaa tehdä tuotoksen, jossa on tekstiä, ääntä, kuvia ja videokuvaa.
TUOTTAMINEN, TASO 2
- Oppilas osaa tiedoston käsittelyn perustaitoja: tallentaa, kopioida, siirtää, poistaa.
- Oppilas osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä koulun digitaalisissa ympäristöissä.
TUOTTAMINEN, TASO 3
Oppilaat oppivat käyttämään erilaisia laitteita, ohjelmistoja ja palveluita sekä ymmärtämään niiden käyttö- ja toimintalogiikkaa. He harjaantuvat sujuvaan tekstin tuottamiseen ja käsittelyyn eri välineillä ja oppivat myös kuvan, äänen, videon ja animaation tekemistä. Oppilaita kannustetaan toteuttamaan tvt:n avulla ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa. Ohjelmointia kokeillessaan oppilaat saavat kokemuksia siitä, miten teknologian toiminta riippuu ihmisen tekemistä ratkaisuista.
TUOTTAMINEN, TASO 1
- Hallitsee tekstinkäsittelyohjelman perusteet
- Ymmärtää kansiorakenteen
- Osaa tallentaa ja jakaa tiedostoja pilvipalvelussa digitaalisen tuottamisen ympäristöjä.
TUOTTAMINEN, TASO 2
- Osaa luoda yhteiseen työskentelyyn tiedoston ja liittää muut mukaan, sekä työstää tiedostoa yhdessä muiden kanssa.
- Osaa kommentoida toisten tuotoksia kommentointityökalulla.
- Osaa tuottaa tekstiä eri käyttötarkoituksiin (tekstilajit).
TUOTTAMINEN, TASO 3
Oppilaita kannustetaan oma-aloitteiseen tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseen erilaisissa oppimistehtävissä sekä eri tehtäviin sopivien työtapojen ja välineiden valintaan. Heidän käsityksensä eri laitteiden, ohjelmistojen ja palvelujen käyttö- ja toimintalogiikasta syvenee. He harjaantuvat systematisoimaan, organisoimaan ja jakamaan tiedostoja sekä valmistamaan erilaisia digitaalisia tuotoksia itsenäisesti ja yhdessä. Ohjelmointia harjoitellaan osana eri oppiaineiden opintoja.
TUOTTAMINEN, TASO 1
- Oppilas osaa suunnitella loogisen kansio- ja tiedostorakenteen ja käyttää sitä
- Oppilas osaa sommitella tekstejä, kuvia ja taulukoita tarkoituksenmukaisesti
- Oppilas käyttää kuvan- ja videonkäsittelyohjelmia monipuolisesti
- Oppilas osaa käyttää tekstissä tyylejä.
- Oppilas löytää tarvitsemansa erikoismerkit
- Oppilas osaa tehdä tarkoituksenmukaisen diagrammin tilastollisesta datasta taulukkolaskentaohjelmalla.
TUOTTAMINEN, TASO 2
- Oppilas käyttää digitaalisten ympäristöjen monipuolisia mahdollisuuksia tuottamisessa
- Oppilas osaa käyttää soluviittauksia, laskulausekkeita ja yleisimpiä funktioita taulukkolaskentaohjelmassa
- Oppilas osaa osallistua yhteiseen kirjoittamis- tai muuhun sisällön tuottamisen prosessiin digitaalisessa ympäristössä
- Oppilas osaa valita julkaisutarkoitukseen soveltuvan kuvaformaatin ja muokata tiedoston julkaisuun sopivaan resoluutioon.
- Oppilas osaa asiasanoittaa ja käyttää aihetunnisteita aineiston järjestämiseksi.
- Oppilas osaa esittää parannusehdotuksia esitysten selkeyttämiseksi hyödyntäen digitaalisten ympäristöjen mahdollisuuksia.
TUOTTAMINEN, TASO 3
TUOTTAMINEN, TASO 1
- Oppilas käyttää digitaalisten ympäristöjen monipuolisia mahdollisuuksia tuottamisessa.
TUOTTAMINEN, TASO 2
- Oppilas osaa sommitella tekstejä, kuvia ja taulukoita
tarkoituksenmukaisesti.
TUOTTAMINEN, TASO 3