Vuorovaikutus
YHTEISÖLLISYYS, TASO 1
- Harjoitellaan yhteydenottamista ja vuorovaikutusta digitaalisissa ympäristöissä.
YHTEISÖLLISYYS, TASO 2
- Harjoitellaan hyviä tapoja digitaalisissa ympäristöissä toimimisessa.
YHTEISÖLLISYYS, TASO 3
Harjoitellaan hyvien käytöstapojen omaksumista myös digitaalisessa ympäristössä. Ohjatusti aloitetaan mm. sähköpostien lähettäminen ja harjoitellaan siihen vastaamista.
Vuorovaikutusta harjoitellaan myös arvioimalla muiden kirjoituksia ja töitä.
YHTEISÖLLISYYS, TASO 1
- Oppilas osaa ohjatusti käyttää koulun käytössä olevia yhteisöllisiä digitaalisia ympäristöjä.
YHTEISÖLLISYYS, TASO 2
- Oppilas osaa vuorovaikutuksellisten sovellusten käytön ikäänsä nähden tarkoituksenmukaisesti.
YHTEISÖLLISYYS, TASO 3
- Oppilas ymmärtää, mikä on sähköposti, ja harjoittelee sähköpostin lähettämistä ja vastaanottamista.
OSALLISUUS, TASO 1
- Oppilas osaa ohjatusti osallistua vuoropuheluun digitaalisissa ympäristöissä.
OSALLISUUS, TASO 2
- Oppilas osaa ohjatusti käyttää osallisuutta edistävää digitaalista ympäristöä.
Digitaalisen vuorovaikutuksen taidot ovat alakoulussa kykyä olla tekemisissä muiden kanssa vastuullisesti ja hyvien käytöstapojen mukaisesti myös sähköisissä oppimisympäristöissä.
Oppilas harjoittelee viestin lähettämistä ja sisältöä perusvälineillä, kuten sähköpostilla tai Wilmassa.
YHTEISÖLLISYYS, TASO 1
- Osaa koulun käytössä olevien yhteisöllisten digitaalisten ympäristöjen käytön.
- Osaa lähettää sähköpostia ja vastata siihen hyvien tapojen mukaisesti ja tilanteeseen tarkoituksenmukaisella tavalla.
YHTEISÖLLISYYS, TASO 2
- Ottaa vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä.
YHTEISÖLLISYYS, TASO 3
- Osaa hyödyntää sovellusten vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia.
OSALLISUUS, TASO 1
- Osallistuu työskentelyyn, keskusteluun ja vaikuttamiseen koulun digitaalisessa ympäristössä ja ymmärtää mahdollisuutensa vaikuttaa.
OSALLISUUS, TASO 2
- Osaa olla vuorovaikutuksessa erilaisten ryhmien kanssa digitaalisissa ympäristöissä.
OSALLISUUS, TASO 3
- Osaa tehdä aloitteita digitaalisissa ympäristöissä.
Opetuksessa käytetään yhteisöllisiä palveluita ja koetaan yhteistyön ja vuorovaikutuksen merkitys oppimiselle, tutkivalle työskentelylle ja uuden luomiselle.
Oppilaita opastetaan käyttämään erilaisia viestintäkanavia ja -tyylejä tarkoituksenmukaisesti. Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä myös kansainvälisessä vuorovaikutuksessa ja opitaan hahmottamaan sen merkitystä, mahdollisuuksia ja riskejä globaalissa maailmassa.
YHTEISÖLLISYYS, TASO 1
- hyödyntää monipuolisesti vuorovaikutteisia digitaalisia ympäristöjä.
- ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen digitaalisissa ympäristöissä tapahtuvassa oppimisessa.
- toimii yhteisöllisyyttä rakentaen käyttäessään sosiaalista mediaa.
- osaa ratkoa digitaalisissa ympäristöissä mahdollisesti syntyviä konfliktitilanteita.
YHTEISÖLLISYYS, TASO 2
- osaa olla vuorovaikutuksessa koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa myös kansainvälisissä yhteyksissä.
OSALLISUUS, TASO 1
- ymmärtää digitaalisten ympäristöjen merkityksen yhteiskunnallisessa toiminnassa.
- osaa osallistua koulun toimintaan ja kehittämiseen koulun digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
- löytää oikean digitaalisen foorumin viedäkseen itselleen tärkeitä asioita eteenpäin.
OSALLISUUS, TASO 2
- tarkastelee ja arvioi mahdollisuuksiaan vaikuttaa digitaalisissa ympäristöissä.
- on valmiuksia toimia aktiivisena kansalaisena digitaalisessa yhteiskunnassa.
OSALLISUUS, TASO 3
- osaa osallistua ajankohtaiseen keskusteluun digitaalisissa ympäristöissä.
YHTEISÖLLISYYS, TASO 1
- Oppilas kunnioittaa ja arvostaa moninaisuutta kaikissa digitaalisissa ympäristöissä.
YHTEISÖLLISYYS, TASO 2
- Oppilas ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen digitaalisissa ympäristöissä tapahtuvassa oppimisessa.
YHTEISÖLLISYYS, TASO 3
- Oppilas osaa olla vuorovaikutuksessa koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa myös kansainvälisissä yhteyksissä. edellyttämällä tavalla.
OSALLISUUS, TASO 1
- Oppilaalla on valmiuksia toimia aktiivisena kansalaisena digitaalisessa yhteiskunnassa.
OSALLISUUS, TASO 2
- Oppilas osallistuu aktiivisesti ja rakentavalla tavalla työskentelyyn koulun käytössä olevissa yhteisöllisissä digitaalisissa ympäristöissä.
OSALLISUUS, TASO 3
- Oppilas osaa osallistua koulun toimintaan ja kehittämiseen koulun digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.